Verslagen

Circuit Zolder, NBC Race 5, +600

1 oktober 2012

na een koude nacht biedt een zonnige dag zich aan op Circuit Zolder.
Op het programma, race 5 in het No budget Cup - kampioenschap 2012, de "8u van Zolder" aka "1000km van Zolder".
Als gastrijder in het "We go 4 it"-team start ik, en ook het ganse team, met maar 1 ambitie, winnen!
Zo is het Fast Forward Racing-team toch nog  vertegenwoordigd in deze wedstrijd!
Door tegenslag in de vorige 2 races, en het feit dat de +600 achter alle megabikes (+1000cc) moeten starten, is onze 25e startplaats het eerste waar aan gewerkt moet worden.
Om 9.00u is het zover, het hele startveld wordt losgelaten voor een 8 uur durende wedstrijd.
Gunther neemt een vliegende start en reeds na 15 ronden hangen we op een 3e plaats algemeen en  1e PIC (Place In Class)!
Ronde 30, iets minder dan 1u wedstrijd, neem ik het stuur over waardoor we even terugvallen naar de 9e plaats algemeen en een 3e plaats in de +600.

9 ronden later hebben we onze plaats, 3e algemeen en 1e PIC., reeds opnieuw ingenomen.
Het tempo wordt langzaam aan opgebouwd en tegen het eind van de m'n eerste stint bereiken we zelfs de 2e plaats algemeen.
Tijd aan Geert om te tonen wat hij waard is en onze prachtige positie vast te houden.
Ronde na ronde gaan zijn tijden naar beneden en op het einde van zijn stint rijgt hij de snelle rondjes aan elkaar. Nice job!
Benzine en banden smelten onder de zon en in no-time is het weer de beurt aan Gunther om de motor tot aan de middagpauze over het asfalt te jagen. Onze achterband heeft na 3u wedstrijd zijn beste tijd gehad maar wat wil je met rondjes die constant tussen de 1.46 en 1.48 schommelen.
Bij controle van onze achterband, net voor aanvang van de laatste 5u, besluiten we dat ook ik mijn 2e stint (4e tot 5e uur) nog zal afwerken op ons reeds fel verminderde hoeveelheid rubber.
Tijdens de wissel besluit Gunther me nog wat vertrouwen toe te roepen, "De achterband is nog oké en levert nog alle grip die nodig is". Goed voor het vertrouwen maar reeds na 10min schuift de hele achterkant, soms samen met de voorkant, alle kanten op.
Ik besluit het tempo iets te laten zakken om zo toch het einde van mijn stint te kunnen halen. Wanneer het verklikkerlichtje, mbt de hoeveelheid benzine in de tank, aantoont dat er nog 2 liter benzine in de tank zit, rep ik me dan ook opgelucht naar de pits.
De daarop volgende tankbeurt en wielwissel klaart onze pitcrew in minder dan 2min. Een fantastische prestatie! De eer is aan Geert om met het verse rubber te vertrekken.
Plots, tegen het einde van z'n stint, komt Geert onverwacht vroeger binnen dan gepland.
Een zwarte vlag, opgelopen aan de tunnel, blijkt de oorzaak van deze veel te vroege pitstop. We besluiten van de gelegenheid gebruik te maken om onze tank volledig op te vullen en hopen dat onze strategie niet in het water valt door een gebrek aan benzine op het einde van de wedstrijd.
Tijdens een rode vlag situatie (zware crash op de piste), waarbij alle piloten zich in de pits moeten stallen, merken we dat onze remblokken op het einde van hun latijn zijn. Dit met nog ongeveer 2u wedstrijd voor de boeg. Voorzichtigheid is geboden willen we de wedstrijd beëindigen zonder remblokken te moeten wisselen. Dit zou enorm veel tijd in beslag nemen en zou een ereplaats onmogelijk maken.
Ondanks dat feit perst Gunther er een mooie 1.45.429 uit, wat uiteindelijk de snelste tijd van de dag zal worden. Zo neemt hij in ronde 175 de algemene leiding in de wedstrijd alvorens de pits in te duiken voor alweer een tankbeurt en pilotenwissel.
Met een achterstand van 36 sec. op de leider ga ik van start in wat mijn laatste deel van de wedstrijd moet worden.
Mijn doel, remblokken sparen om de wedstrijd uit te kunnen uitrijden. Met rondjes die nog steeds in de 49's liggen geen makkelijke opgave.
Ronde na ronde verklein ik toch de achterstand op de 1e algemeen om in ronde 205 de leiding over te nemen.
1e algemeen en 1e PIC... what a feeling!
Enkele ronden later is het tijd om Gunther het werk te laten afmaken en onze Suzuki GSXR 750 over de finish-line te brengen. Een snelle controle van onze remkracht leert ons dat ik nog voldoende materiaal op onze remblokjes heb overgelaten om de wedstrijd mee te kunnen uit rijden, of beter remmen.
Maar het noodlot slaat toe en met nog 20min wedstrijd komt Gunther de pits ingereden.
Een 2e zwarte vlag doet ons keihard met onze voeten op de grond belanden.
Game Over, disqualificatie wegens een 2e overschrijding van de geluidslimiet. Een volledig standaard motor, originele uitlaat, originele luchtfilter, isolatie in de kuipen, afgetaped om alle mogelijke geluiden in de kiem te smoren blijkt toch een 2e keer op 8u te luidruchtig om te racen op Circuit Zolder.
Qua geluid goedgekeurd om op de openbare weg mee te rijden maar te luid om mee op circuit te racen, begrijpen wie begrijpen kan! Een zure appel om in te bijten!
Een zegezekere positie met comfortabele voorsprong, snelste op de baan, vlekkeloze pitstops en strategie, geen valpartijen en geen pannes blijken jammer genoeg niet voldoende om volgens de regels op Circuit Zolder op het einde van de wedstrijd een beker in de lucht te mogen steken.
Een fantastische dag, verlopen zoals gepland en geambieerd eindigt zo in een anti-climax...
Desondanks een hele leuke dag met stralend weer, vele vrienden, sympathisanten en fans.
Een dikke merci aan het "We go 4 it"-team, Just4Fun racing-team (proficiat met jullie oververdiende 2e plaats in het eindklassement van de megabike), Fast Forward Racing-crew voor de aanmoedegingen en hulp langs de baan, en alle andere aanwezigen!


TT-Circuit Assen, NBC Race 4, +600



Ons verslag begint eigenlijk op dinsdag 14 augustus.
Eén dag voor race 4 stond er immers nog een trainingsdag op het programma op dit schitterende GP-circuit, dus...

14 augustus 2012

14.50u
4e trainingssessie, 25min.
Na een hele dag mooie tijden gedraaid te hebben besluit Dieter, op deze warme zomerdag, aan het einde van deze sessie de term "circuit-verkenning" vrij letterlijk te nemen. Tijdens het testen van de groene stroken net naast de baan moet hij vaststellen dat deze er uitzien als gras, afremmen als gras maar voelen als beton als je er hard op onderuit gaat. Gevolg: trainingsmoto kuip-en blikschade, Dieter véél spierpijn. Als dat maar goed komt voor morgen...

15 augustus 2012

9.00u
Kwalificatie 1, 20min.
In tegenstelling tot onze eerdere planning neemt Kris deze eerste kwalificatiesessie het stuur in handen. Met nieuwe banden en remmen gaat het tempo ronde na ronde de hoogte in. Uiteindelijk wordt deze eerste sessie afgerond met een mooie 2.01.718. Deze tijd blijkt de snelste van de ochtendsessie en met 2,204sec. voorsprong op de 2de prijkt het Fast Forward Racing team, voorlopig, helemaal bovenaan het deelnemersveld. Whoehoe!!! 

10.00u
Kwalificatie 2, 20min.
Dieter besluit moedig de pijn te verbijten en vertrekt met goede moed voor een test welke moet uitwijzen of deelname aan de wedstrijd mogelijk is met de opgelopen kwetsuren. Na 1 ronde besluit hij dat de pijn op sommige delen van het circuit de rondetijden dusdanig gaat beïnvloeden en komt meteen binnen om Kris de mogelijkheid te geven zijn reeds gerealiseerde tijd te verbeteren. Een moeilijke opdracht zo blijkt aangezien een rode vlag de sessie vroegtijdig doet eindigen.

11.00u
Kwalificatie 3, 20min.
Na overleg, en omdat een 3uurs wedstrijd quasi onmogelijk uit te rijden is door 1 piloot, wordt de beslissing genomen Johny Sluyts deze laatste kwalificatiesessie de mogelijkheid te geven te proberen op 20min moto en circuit onder de knie te krijgen. Omgekeerd schakelen, een moto waar hij voor voor de eerste keer op plaats neemt, een nieuw circuit zijn net iets teveel om op deze korte tijd een goed gevoel te kunnen krijgen om deel te nemen aan de wedstrijd. Maar een zeer verdienstelijke en moedige poging, chapeau!!!

Deze bewogen ochtend heeft als resultaat dat we mogen plaatsnemen op de 3e startplaats (+600) en 9e plaats algemeen. 

14.20u
Start NBC +600 race 4, 3u.
Stralende zon, het blijkt de rode draad van de No Budget Cup 2012. 
Ook race 4 gaat van start onder (bijna) tropische temperaturen. Na 2 "opwarm"ronden bestemt voor banden, remmen en materiaal worden 40 teams losgelaten op dit fantastische circuit. Voor sommigen niet genoeg want reeds in ronde 3 wordt het hele veld, inclusief Kris, de pits ingeroepen om de baan na een valpartij weer vrij te kunnen maken. Na een verplichte pauze van een dikke 10 minuten achten de baancommisarisen de baan terug veilig om de wedstrijd verder te zetten. Kris vindt het juiste tempo op de moto en schuift stilaan op naar de kop van de wedstrijd. Ronde 14 zwaait wederom de rode vlag en Kris zoekt de pits op een mooie 2e plaats.
Wanneer de wedstrijd weer op gang komt gaat de jacht naar plaats 1 verder.
Na ongeveer een uur wedstrijd wordt het harde werk beloond en prijkt FFR op de 1ste plaats (+600) en de 2e plaats algemeen!
De laptimes gaan de 2 minuten onderdoor en na 1u en 20min is het echt wel nodig de pits op te zoeken om ook de motor van het nodige gele goud te voorzien.
Ongelofelijk maar waar, Dieter besluit na enkele samba-bewegingen door te bijten en de wedstrijd verder te zetten. Met slechts 1 testronde op het circuit, verbijt hij de pijn en gaat hij van start om onze mooie plaats te verdedigen. 
Na enkele ronden losrijden beginnen ook zijn laptimes ronde na ronde naar beneden te gaan. Het bewegen op de moto gaat moeizaam maar het gevoel en gedacht op dit magische circuit rond te rijden in competitie geven zoveel adrenaline waardoor er toch nog enkele mooie rondetijden op het bord kunnen gezet worden. Een fantastische prestatie! 
Met een goed gevoel op de moto en zin om door te blijven gaan besluit Dieter het laatste uur te laten afwerken door Kris.
Na alweer een vlotte pitstop wordt het laatste deel van de wedstrijd aangevat. 
Met nog 47min op de klok moet Kris bij het uitkomen van Ramshoek (snelle linkse voor Geert Timmerbocht) vaststellen dat de schakelstang is losgekomen en er bijgevolg geen mogelijkheid is om nog te schakelen. Dat wordt een rondje in 5e versnelling en de pits opzoeken om de schade op te meten.
Bij nazicht blijkt de stang nog intact en Domme (Just4Fun Racing) neemt het heft in handen en bevestigd deze in no-time terug op z'n plaats. 
Maar de hierdoor verloren tijd is nefast voor een ereplaats en na 3u wedstrijd rijden we op een 9e plaats (+600) onder het zwart-wit geblokte doek door. 
Hoewel een mooi resultaat er zeker ingezeten had mogen we tevreden terugkijken op een schitterende wedstrijd en een fantastisch leuke dag. 
Dit alles was onmogelijk geweest door alle vrienden, het hele Just4Fun Racing team, Kenny (voor de support op afstand, snel herstel trouwens!), Isabella voor de prachtige foto's en zeker niet zonder Johny Sluyts welke ons fantastisch uit de nood geholpen heeft! 
Ook Domme willen we nog eens hartelijk bedanken want zonder hem hadden we het einde van de wedstrijd wellicht niet gehaald!





Circuit Zolder, NBC Race 3, +600

23 juli 2012


De weergoden beslisten dat race 3 van het "No Budget Cup"-kampioenschap van start zou gaan onder een stralende zon. Daarom reeds van 's morgens zomerse temperaturen die menig piloot de nodige liters vocht zou kosten.

10.20u
Start kwalificatie, 1u
Terwijl de temperatuur op en rond circuit Zolder oploopt neemt Kris de start in de enige kwalificatie-sessie van de dag. Meteen aan de bak dus! Tijdens het eerste half uur weet Kris, ondanks het vele verkeer er toch een mooie 1.50.201 uit te persen. Goed voor een voorlopige 3e plaats.
Tijd om het stuur over te geven aan Dieter maar niet alvorens we onze pitstop, vorige race in Zolder nog duidelijk in ons achterhoofd, grondig te oefenen en verbeteren. Generale repetitie geslaagd! 
Bij het verlaten van de pits krijgt Dieter echter meteen af te rekenen met een rode vlag situatie en moet hij onmiddellijk terug binnen komen om halt te houden en te wachten tot de baan weer vrijgegeven wordt.
Na een 20tal minuten en met nog 10 minuten op de klok worden alle piloten losgelaten om nog te proberen de reeds gerealiseerde rondetijden te verbeteren. Niet evident met "koude" banden. 
Om 11.20u zoekt Dieter de pits op. Een snellere tijd zat er echt niet meer in op deze korte tijd.
Resultaat kwalifictie: 3e plaats (!) in onze klasse, 13e plaats algemeen.
Een serieuze verbetering tov onze eerste wedstrijd!

14.45u
Startopstelling
Onder een brandende zon nemen alle teams hun plaats in op de startgrid.
Het nodige vocht is nu vooral onder de vele paraplu's te vinden in plaats van er boven. Het Fast Forward Racing-team, voor de 2e keer aan de start, staat al aardig van voor als alle teams opgesteld staan. Kris gaat proberen dit zolang mogelijk vol te houden en neemt de start van wat een mooie, spannende race lijkt te gaan worden.

15.00u
Start NBC +600 race 3, 3u.
Foto: Start of the raceOns besluit vers rubber te leggen voor aanvang van deze lange, warme wedstrijd dwingt Kris de eerste ronden behouden te rijden en dit kost ons enkele plaatsen. Eens de banden op temperatuur vindt het vermogen van onze Suzuki GSXR 750 zijn weg naar het asfalt. Zo maakt Kris de verloren plaatsen weer goed en moet hij na ongeveer 50min wedstrijd, met een bijna lege benzinetank, vanop de 3e plaats (+600) en 8e plaats algemeen, de pits opzoeken. 
Deze keer verloopt de pitstop zoals het hoort enkel de tankinstallatie kost ons nog steeds te veel tijd. Een punt dat we tegen volgende race moeten oplossen en wat ons later vandaag nog parten gaat spelen. 
Dieter gaat de baan op en zoekt in de enorme hitte het juiste ritme op ons "blauw kanon". Eens het goede gevoel te pakken gaan de rondetijden naar beneden. De strijd is hevig en onze positie schommelt tussen de 10e en 13e plaats. 
De 50 minuten vliegen voorbij en met nog veel zin in snellere tijden beseft ook Dieter dat benzine een noodzaak is om door te kunnen rijden. Met een rondetijd van 1.54.245 een mooie afsluiter van zijn eerste stint. 
Motor stil, opbokken, benzinetank open, brandblusser gereed, tanken, benzinetank sluiten, motor starten en Kris kan beginnen aan zijn 2e sessie van ongeveer 50minuten. Met rondetijden die 1.49 induiken verloopt deze 2e stint nog vlotter dan de eerste. Het resultaat een mooie 1.49.208 in ronde 76 na 2u30min wedstrijd.
Het wedstrijdverloop dwingt ons er toe een 3e noodzakelijke pitstop te maken en Kenny stelt zich opnieuw op om onze machine van de nodige vloeistoffen te voorzien.
Een "splash & dash" is niet de gepaste uitdrukking bij onze laatste pitstop dus besluiten we dat Dieter het laatste deel van de wedstrijd voor zijn rekening gaat nemen. 
Omstreeks 17.55, na 87 laps wordt de wedstrijd afgevlagd en brengt Dieter onze machine veilig en wel, met een compleet versleten achterband, over de finish. Een verklaring voor het levendig karakter dat de moto naar het einde van de wedstrijd begon te vertonen.
Resultaat: 7e plaats (+600) en 11e plaats algemeen.

18.00u
Einde wedstrijd
Veel race-ervaring rijker kunnen we tevreden terug kijken op een zéér warme maar geslaagde dag te Zolder. We raken ook als team meer en meer op elkaar ingespeeld, wat veel beloofd voor de toekomst!
Een dag die zéér geslaagd te noemen is mede dankzij de inspanning van onze pit-crew Johny en Kenny. Ook het ganse Just4Fun Racing team met name Domme, Pieter, Frank, en Yves willen we enorm bedanken! We go 4 it- team en Bart merci voor de fantastische sfeer in de box!
Volgende afspraak, 15 augustus 2012 te Assen (NL)!




Circuit Zolder, NBC Race 2, +600

24 mei 2012 

Na een lange, soms moeizame, voorbereiding maakten we ons op voor onze eerste echte wedstrijd op Circuit Zolder. 
Echter, voor het zover was moesten we eerst ons "stalen ros" voorbij de kwaliteitscontrole zien te krijgen. Met een aantal kleine tegenslagen in het achterhoofd boden we ons, toch met zeer goede verwachtingen, aan op de technische controle. 
Na een grondige inspectie bleek dat de uitgevoerde werken hun vruchten hadden afgeworpen en kregen we "groen licht" om ons in de strijd te mengen!


25 mei 2012

8.00u
Briefing
Alvorens ons op het circuit te mogen begeven werden wij verzocht ons in de hospitality aan te melden voor de briefing. De reeds welbekende veiligheidsmaatregelen en vlaggen passeerden hier nogmaals de revue en een half uurtje later konden we ons stilaan beginnen opmaken voor de eerste kwalificatie-sessie.

9.00u
Kwalificatie 1, 30min.
Een kleine valpartij en een langere rustperiode in het achterhoofd besluiten we dat Dieter de eerste kwalificatie-sessie voor zijn rekening gaat nemen om terug wat gevoel te krijgen op de motor. Na ongeveer 20min. en een 10tal rondjes op de baan wordt de eerste maal de pits opgezocht om Kris het stuur nog even te laten overnemen. 
10min. en een zwarte vlag (overschrijding geluidsniveau van 95dB) later komt Kris binnen en prijkt onze eerste kwalificatietijd op het scherm, 1.53.510. (17e algemeen en 7e in onze klasse) 
Een aanvaarbare eerste tijd aangezien Kris voordien slecht 20min met deze moto had gereden. Op naar kwalificatie 2

10.00u
Kwalificatie 2, 1u.
Met een goed gevoel vertrekt opnieuw Dieter voor de 2e kwalificatie-sessie om na een half uurtje te wisselen met Kris. Een rode vlag (sessie wordt stilgelegd), enkele gele vlaggen (inhalen verboden), het nodige verkeer en het gevaar voor een 2e zwarte vlag (uitsluiting van de wedstrijd) houden ons tegen een verbetering van onze vorige snelste tijd te realiseren.
Met een gevoel van, dat had beter gekund maar we kunnen toch starten, zullen we onze eerste wedstrijd aanvangen.

12.45u
Startopstelling
28e plaats algemeen, 12e in onze klasse, op deze posities neemt Kris plaats op de startgrid.

13.15u
Start NBC +600 race 2, 2u.
Na 2 warm-up laps wordt het hele veld losgelaten. Reeds voor het insteken van de eerste linkse zijn onze eerste 2 concurrenten reeds voorbijgestoken. Goed begonnen is half gewonnen! Na 20min. wedstrijd wordt er door een valpartij een rode vlag gezwaaid en dienen alle piloten binnen te komen. Tussenbalans, 16e plaats algemeen en 6e in onze klasse, goed opgeschoten dus. 
Na een onderbreking van 40min. wordt de wedstrijd hervat en gaat de inhaalrace verder. 
Na nog een (korte) rode vlag situatie komt Kris omstreeks 14.30 binnen voor de 1ste van 2 verplichte pitstops binnen en blijken we op een 12e plaats algemeen en 4e plaats in onze klasse te liggen. 
Na een zeer moeizame pitstop neemt Dieter het stuur over om het laatste deel van de wedstrijd voor zijn rekening te nemen. Het leergeld dat we betalen in onze eerste wedstrijd kost ons enkele plaatsen en we liggen na de wissel op de 18e plaats algemeen en de 9e plaats in onze klasse. 
Na enkele rondjes vindt Dieter zijn tempo en rijdt hij vrij constant rond.
Een volgende rode vlag situatie verkleint onze kans om meer plaatsten goed te maken en om 15.05 komt Dieter binnen voor de 2e verplichte pitstop. Een drive-through.

15.15u
Einde wedstrijd
Omstreeks 15.15 wordt de wedstrijd afgevlagd. 
Resultaat, 16e plaats algemeen en een 8e plaats in onze klasse.
Ondanks de schoonheidsfouten, die we er wel uitkrijgen, al bij al een mooie uitslag voor onze eerste wedstrijd!
Dit was zeker onmogelijk geweest zonder de goede zorgen van vele mensen dewelke we nog eens bijzonder willen bedanken!
Kenny, Just4Fun Racing, Yves, Domme, Pieter, Frank, Joris, Vanessa, Inge en Kelly... THANKS!!!
Op naar 23 juli 2012 voor race 3!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten